ILD OG LER, Allan Schmidt (1923-1989)
Da ALLAN SCHMIDT i 1961 af Ny Carlsbergfondet blev bestilt til at udsmykke en mur i
atriumgården på Horsens Centralbibliotek, valgte han stentøjet som materiale. Han var dengang
ved at blive godt kendt som maler, både herhjemme i Norge og Sverige, ikke mindst i Paris, hvor
han fik adgang til at udstille bl.a. på Salon Réalitées Nouvelles i Musée Modernes regi.
Det skabte kontakt med andre malere i byen, Fik fra anbefalinger af Asger Jorn forskellige
udstillinger i franske gallerier.
Samtidig med maleriet arbejdede han imidlertid også med skulpturer i træ, slebet cement og
kobber, så den plastiske disciplin var ikke fremmed for ham; men nu blev det stentøjet, han gav
sig i kast med. Det kunne honorere hans krav om fasthed og monumental kraft, og frem til 1981,
hvor han på grund af svigtende helbred ophørte med stentøjet, skabte han store udsmykninger for
det meste i offentlig regi og i tonstunge formater som f.eks. de to fritstående skulpturer foran
Gentofte Rådhus eller hele forhallen på Mikrobiologisk Institut på Aarhus Universitet. Kæmpestore
opgaver var det, som krævede megen snilde og stor teknisk forståelse, som også kom ham til
gavn, når han sideløbende skabte relieffer og skulpturer i mindre, mere “privat” målestok. Og det
er eksempler på sidstnævnte arbejder, som nu kan ses i Galleri ARTA22 i Nykøbing Sj.
Det er arbejder fra 1970erne og 80erne, hvoraf nogle er brændt i Saltos gamle kulovn på den
daværende Kongelige Porcelænsfabrik (i dag Royal Copenhagen), så de fremtræder med en
særlig lustre.