Nyheder

Fernisering lørdag d. 5. oktober 2019 kl. 12-14

Karen Hilden (maleri)
Mia Engstrøm (maleri)
Edel Jørgensen (papirklip)
Methea Gravesen (skulptur)

ARTA22’s fernisering d. 5. oktober 2019, igen med spændende kunst præsenteret af ialt 7 forskellige kunstnere, der hver især viser deres helt egen kunstretning.

Guldsmed Emilie Ekwall vil være i galleriet d. 18 og 19. oktober vor hun viser sine smykker.

 

Billedkunstner Karen Hilden

Det er med stor fornøjelse ARTA 22 viser malerier fra Karen Hildens hånd. Mange kunder og besøgende har gennem de sidste år spurgt efter de store tangomalerier.

Karen Hilden udtrykker sjælen i denne specielle dans, som den udfoldes på de åbne, sociale dansearrangementer kaldet milongaer. Hun viser i sine malerier, hvordan tangoen kan være både primitiv og elegant. Hendes billeder emmer af tangoens livlighed, sensualitet og melankoli. Hendes billeder viser i både farvevalg og komposition, hvordan tangoen er kommunikation og fordybelse uden ord mellem to mennesker. Hun arbejder med stor indsigt i at skildre miljøer for argentinsk tango, som hun kender rigtig godt. Her er det passionen hun prøver at give et visuelt udtryk. I skitser og færdige malerier forsøger hun at formidle tangoens væsen, der er meget svær at sætte ord på. Det er skitser og malerier, der forsøger at indfange intens samhørighed, elegance, improvisation.

Hun har udstillet på de censurerede udstillinger VK18, VK19 og Den censurerede forårsudstilling i Hillerød 2019, hvor hun vandt publikumsprisen ved alle de tre udstillinger.

“Hun maler ikke klicheen tango, men følelsen af tango set inde fra”

MILONGA er en åben social dansefest, hvor der danses argentinsk tango:

Bag de raffinerede trin i argentinsk tango ligger inspiration fra mange kulturer. Europæiske immigranter mødte afrikanske og cubanske rytmer i Buenos Eires og heraf opstod den argentinske tango. Tangoen startede på gaden, og er derfor både primitiv og elegant, samtidig med at der er stor fokus på fordybelse og kommunikation mellem danserne. Tangoen er livlig, opløftende, sensuel, melankolsk, tragisk og ironisk.

www.karenhilden.dk

 

Billedkunstner Mia Engstrøm

Naturen er Mias primære inspirationskilde, som Mia ynder at zoome helt ind på motivet for at fange strukturer og mønstre, og et helt nyt landskab opstår. Mia  leger med farver og former og lader fantasien få spillerum,  maler med akryl på lærred, da akrylens kvaliteter passer til hendes malemåde, blander ofte collage og akryl.

Mia har tegnet og malet altid og fået undervisning af diverse udøvende kunstnere, holder meget af at sidde i sit lille maleværelse i Kastrup og øve og eksperimentere eller i sommerhuset, hvor udestuen er den perfekte ramme til fordybelse i maleriet. Lyset i Odsherred er jo noget særligt.

Men det er også fantastisk at komme ud med tingene, har da også udstillet mange steder igennem årene – i Kunstforeninger, på messer (3 år hos Art Nordic, 2 år på Hillerød Kunstdage og Kunst for Alle), galleri Bredgade 22 og i 10 år sammen med min kunstgruppe Variablerne i Helligaandshuset.

Instagram/engstrøm.mia

 

Papirklip Edel Jørgensen

Edel skriver således om sig selv:

Jeg har som barn klippet gækkebreve og snefnug, men blev først for alvor bidt af papirklip, da jeg flyttede til Schweiz, hvor jeg har været bosat i mange år.

Papirklip er en gammel folkekunst i Svhweiz.

Jeg startede på egen hånd med en lille spids saks og et stykke kopipapir. Senere tog jeg kurser hos de anerkedte papirklippere Ernst Oppliger og Susanne Schläpfer.

Et stykke papir, en saks og kontrasten sort-hvid er spændende og udfordrende. Jeg tegner selv mine motiver til mine billeder. Når ideen er fældet ned på papiret, er der bare det håndværksmæssige klippearbejde tilbage. Den process er næsten meditativ. Tankerne glider afsted, mens billedet vokser frem. Inspiration til mine klip henter jeg mange steder fra. Små historier fra hverdagen, oplevelser og  H.C.Andersen er naturligvis en vigtig inspirationskilde.

Mine klip kan ses hele året i Galleri ARTA22, som jeg er medejer af.

 

Billedkunstner Methea Gravesen

Efter at have malet spontane malerier med mennesker og huse og kubistiske figurer i stærke men afstemte farver, er der sket en udvikling hen imod at lave en slags skulpturer i form af sort/hvide grafiske motiver malt på lærreder, men også træstykker og klodser i forskellige former, tykkelser og størrelser. Motivet dannes efter hånden som mønstrene skrider frem, og efter materialets form, hvor stregerne danner dybder, skygger, trapper, kasser og meget andet, stadig med fantasi og finurligheder, således at der ikke er to ens skulpturer.

Disse grafiske streger giver mange vinkler og dybder, det giver en særlig indre ro at arbejde netop med disse mange elementer/figurer i hver skulptur. Efter at have malt skulpturer i mange forskellige størrelser, opstod ideen til at lave en rigtig stor skulptur, som netop lige er udført.

I forbindelse med indgangspartiet til Metheas bopæl er taget støttet af en stor bjælke på 2m. i højden, det var en stor udfordring, som blev ivrigt kommenteret af de forbipasserende som stoppede op og kommenterede opgaven til det unikke kunstværk der nu pryder husets facade og indgang

Ideen til andre store opgaver både inde og ude er nu lagt, og skal naturligvis afprøves.

De sort/hvide skulpturer blev optaget på den censurerede VK19 udstilling i Holbæk.

www.methea.dk

 

Næste udstilling, fernisering lørdag d. 16. november 2019:

Bente Holm (skulptur)
Inger Speirmann-Vognsen (maleri)
Heidi Andersen (maleri)
Jane Kantsø (julekeramik)